پاچنبری , کفی طبی , کفش طبی , ارتوز , پروتز , صافی کف پا

اشتراک گذاری در whatsapp

درمان صافی کف پا
صافی کف پا , صافی کف پا در کودکان , کف پای صاف

صافی کف پا یکی از شایع ترین اختلالات کف پا است که با عدم وجود قوس طبیعی در کف پا مشخص می شود.

وجود قوس طبیعی در کف پا نقش مهمی در جذب فشارها و شوک های وارده به کف پا دارد و از میزان فشاری که به زانوها و ستون فقرات در حین راه رفتن وارد می شود می کاهد، به همین جهت افرادی که دچار صافی کف پا هستند بیش از سایر افراد دچار کمردرد و زانودرد می شوند.

صافی کف پا در کودک معمولا مشکل مهمی نیست ، چراکه نوزادان اغلب با پاهای صاف بدنیا می آیند و قوس کف پا تا 5 سال ابتدایی زندگی ایجاد خواهد شد و در صورتی که این قوس تا سن 5 سالگی ایجاد نشود نیازمند مراجعه به جراح ارتوپد کودکان و انجام اقدامات درمانی است.

همزمان با رشد کودک و راه رفتن وی بافت های نرم کف پا سفت شده و قوس طبیعی در کف پا ایجاد می شود.

نرمی مفاصل یکی از مهم ترین دلایل بروز صافی کف پا در کودکان است که موجب می شود قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود، عدم تشکیل کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا و یا چسبیدن آنها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز از عوامل مهمی است که در بروز این ناهنجاری شایع کف پا نقش دارد.

صافی کف پا در کودکان

انواع صافی کف پا

صافی کف پا در دو نوع انعطاف پذیر و سخت وجود دارد.

صافی کف پای انعطاف پذیر وضعیتی است که قوس کف پا تنها در حالتی که کودک پایش را بر روی زمین قرار می دهد از بین رفته و زمانی که پا را بالا می برد قوس کف پا ایجاد می شود.

در صافی کف پای سخت قوس طبیعی کف پا در هر هیچ حالتی وجود ندارد.

علائم و عوارض صافی کف پا

• زانودرد مزمن
  • خستگی شدید پس از مدتی راه رفتن
  • چرخش پاشنه پا به سمت داخل
  • کمردرد مزمن
  • اختلال در وضعیت راه رفتن
  • درد مچ پا حین دویدن و بازی کردن

درمان صافی کف پا در کودکان

همانطور که گفته شد این عارضه در اغلب کودکان دیده می شود و معمولا خودبخود بهبود می یابد ولی در صورتی که تا 5 سالگی کودک بر طرف نشود مشاوره با متخصص ارتوپد ضروری است.

درمانگر ارتوپدی فنی کودکان ابتدا میزان و نوع صافی کف پا را بررسی کرده و ابتدا با استفاده از روش های غیرجراحی با اسکن سه بعدی کف پا و با استفاده از کفی طبی ، کفش طبی و حرکات اصلاحی اقدام به درمان این ناهنجاری می کند.

تجویز کفش و کفی طبی در ایجاد قوس طبیعی در کف پا بسیار موثر است.

در صورتی که پس از چند ماه تغییری در شرایط کف پای کودک ایجاد نشد جراحی برای ایجاد قوس در کف پا انجام می گیرد.

کلمات مرتبط :

صافی کف پا در کودکان – درمان صافی کف پا – علائم صافی کف پا